De basis van zoekmachine optimalisatie is het kiezen van de juiste zoektermen. Hier zijn voornamelijk de volgende twee aspecten van belang:

  1. Hoeveel zoekvolume is er op een bepaalde zoekterm
  2. Hoeveel concurrentie is er op deze zoekterm

Aan de hand hiervan kan gekeken worden welke zoektermen interessant zijn en genoeg zoekvolume hebben en er kan worden gekeken welke zoektermen realistisch zijn om goede posities in google voor te behalen.

Eén van de tools die veel worden gebruikt om een indicatie te krijgen van het maandelijks zoekvolume is vandaag echter gewijzigd. De Google External Keyword Tool toonde in het verleden het maandelijks geschat zoekvolume. We konden onder andere het geschat zoekvolume van de vorige maand zien en het gemiddeld geschat maandelijks zoekvolume. Vooral omdat de taal en het land op Nederland gezet kunnen worden geeft deze tool veel meer informatie dan andere tools die op de Amerikaanse markt gericht zijn (zoals Wordtracker).

Nu is het echter gewijzigd en kunnen we het geschat gemiddeld maandelijks zoekvolume niet meer inzien, maar krijgen we het geschat wereldwijd maandelijks zoekvolume te zien.

maandelijks-zoekvolume

Dit geeft natuurlijk een veel hoger getal waardoor het lastiger wordt om een zoektermen onderzoek accuraat uit te voeren. Vooral bij woorden welke in andere talen hetzelfde zijn, zoals hotel.
Gelukkig zijn er nog een aantal andere tools welke we gebruiken om een goed totaalbeeld te krijgen. Meer hierover binnenkort.