Wanneer we naar on-page zoekmachine optimalisatie kijken is de page title het meest belangrijke element van een webpagina.

De page title:

  • Deze is zichtbaar bovenin de browser en op de tabbladen.
  • In de zoekresultaten van zoekmachines worden de titels getoond.
  • De page title is het belangrijkste element van een pagina voor zoekmachines.

Dit betekent dat we de zoekterm waar we op willen ranken in deze titel moeten verwerken om de pagina zo relevant mogelijk te maken en een goede positie in zoekmachines mogelijk te maken. Nou kunnen we natuurlijk gewoon als title het volgende gebruiken:

<zoekterm> – <bedrijfsnaam>

Voor deze pagina zou dat dan zijn:

Page title – BajaCa

Echter doen we dan niks met het feit dat de titel ook in de zoekresultaten te zien is. Aangezien het doel is om zoveel mogelijk relevante bezoekers op de website te krijgen is dit natuurlijk geen ideale situatie.

We willen de titel gebruiken om zoveel mogelijk bezoekers te krijgen, dus moet deze de mensen aantrekken. Dit kan op verschillende manieren, er kan een vraag gesteld worden (zoals bij deze pagina) of er kan een belangrijk voordeel gemeld worden (bijvoorbeeld “gratis verzending” voor een webshop).
Een veel gebruikte strategie is om op de emotie van mensen in te spelen (bijvoorbeeld “7 manieren om 7kg in 7 dagen kwijt te raken”).

Welke page title het best werkt verschilt per branche en per bezoeker, vandaar dat het verstandig is om te testen wat het best werkt.

Om dit te testen kan er het best gebruik gemaakt worden van adverteren in zoekmachines, door in google of in yahoo verschillende titels te testen kan je eenvoudig zien welke titel de beste click-through-rate (CTR) heeft en daarmee het meest bezoekers oplevert.

Door gebruik te maken van adverteren in zoekmachine is er snel te zien welke titel het best werkt, zonder dat dit invloed heeft op andere factoren (zoals de positie in de zoekmachines).
Het enige nadeel is dat de titel in Google Adwords slechts gebruik gemaakt mag worden van 25 karakters. In Yahoo Search Marketing kan er al een titel van 40 karakters gebruikt worden.

Aangezien korte titels vaker compleet gelezen worden, en zodoende over het algemeen voor een hogere CTR zorgen, en aangezien zoekmachines lange titels afkappen heeft deze beperking een positieve invloed op het eindresultaat.

Samenvattend: In de page title wil je de zoekterm verwerken en je wilt meerdere titels testen om de hoogste CTR te behalen. Zo ben je zo relevant mogelijk voor de zoekterm, zodat je een hoge ranking krijgt en gebruik je een pakkende titel om zoveel mogelijk relevant bezoek op je website te krijgen.