Half Februari werd de tool Scribe SEO gelanceerd. In eerste instantie een wordpress plugin die helpt bij het optimaliseren van de content voor zoekmachines.

Later zullen ook versies beschikbaar worden welke niet voor wordpress zijn, maar voor andere software (binnenkort in MS Word, Joomla, Drupal en Moveable Type).

Het instaleren van de plugin is zoals altijd in wordpress heel eenvoudig. Uploaden via de FTP of even zoeken via het add new plugin gedeelte in het admin gedeelte van wordpress.

Vervolgens de plugin activeren. Er wordt gevraagd om een API-key, deze heb ik al enige tijd in mijn email staan dus kopiëren en plakken.

Met de gratis account staat er dat ik 10 evaluaties per maand kan doen, indien er meer noodzakelijk zijn zal ik maandelijks moeten betalen. Prijzen kunnen op de website van Scribe SEO gevonden worden.

Ik krijg de melding dat de plugin nog niet werkzaam is omdat wij niet gebruik maken van één van de benodigde themes of plugins. All in one SEO pack (of een populair theme zoals Thesis) is namelijk noodzakelijk.

Hier maken wij echter gebruik van Platinum SEO Pack wat ook een veelgebruikte plugin is, beetje jammer dat deze niet ondersteund wordt. Echter instaleer ik All in one SEO Pack er ook bij en de plugin werkt, nu kan het echte testen beginnen.

Als ik op add new post klik zie ik rechtboven een blok van Scribe Content Optimizer. Hierin staan nu de volgende 3 teksten:

  • Custom Title Tag Required
  • Meta Description Required
  • Content Required

Vrij logisch aangezien er nog niks in staat. Aangezien ik tot nu toe alles in kladblok heb getyped kopieer ik alles dus maar even naar wordpress.

Nu staat er:

  • Title Tag Ready
  • Meta Description Ready
  • Content Ready

Met daaronder een knop “Analyse”. Als er op deze knop geklikt wordt gaat de plugin analyzeren en dat duurt ongeveer 5 seconden en we krijgen het volgende scherm te zien.

seo score
seo score

Van de waarschuwingen in de afbeelding kan ik ze beide negeren. De hoeveelheid tekst (welke te weinig zou zijn) is namelijk tot wanneer ik op de analyze-knop klikte en de review is nog niet begonnen.
De tweede waarschuwing is dat er nog geen links in het artikel staan. Aangezien ik direct de tekst uit kladblok heb gekopieerd had ik de links nog niet toegevoegd, dus ook deze waarschuwing is nog voor niks.

Op het tweede tabblad – keyword analysis – zien we het volgende.

keyword analysis
keyword analysis

Hier is te zien dat de tool kijkt naar welke woorden het meest voorkomen en of ze in de titel en meta description voorkomen.

Als we het niet eens zijn met deze gekozen zoektermen krijgen we in het volgende tabblad – Change Keywords – advies over hoe meer of minder nadruk te leggen op de zoektermen. Er kan jammergenoeg niet handmatig worden aangegeven wat de primaire zoektermen zijn.

In het 4e tabblad – Tags – worden suggesties gegeven om als tags toe te voegen in de blog. Hier staan eigenlijk alle woorden die de tool ook als keywords aangaf plus nu het woord “vans”. Aangezien deze post in het Nederlands is en niet in het Engels (waar de tool voor gemaakt is) is deze suggestie niet erg relevant.

Vervolgens zien we in het 5e tabblad – SERP – hoe het resultaat eruit zal zien in de Search Engine Results Page.

serp
serp

Opzich weinig speciaals, maar altijd handig om het nogmaals door te lezen. De 2e zin van de meta description ga ik veranderen naar “Wij hebben een review gemaakt voor u.” Om de leesbaarheid te verbeteren en iets meer gericht op een hogere clik-through-ratio.

Dan staat er op het laatste tabblad – SEO Best Practices – nog een uitleg van aspecten welke belangrijk zijn bij het optimaliseren van de content en een begrippenlijst.

Nu de post redelijk klaar is wil ik even kijken of er scores zijn verandert, dus ik klik nogmaals op analyze. Doordat het aantal woorden nu een flink stukje meer is denkt de tool dat andere zoektermen primary keywords zijn geworden. Namelijk ‘het’. Hierdoor krijg ik de waarschuwing dat er geen primary keywords in de titel staan.

Ook een waarschuwing dat de keyword density (percentage dat een woord voorkomt tov de complete tekst) van het woord ‘het’ te hoog is.

tweede seo score
tweede seo score

Al met al een leuke tool voor mensen die weinig of geen kennis van internet marketing hebben, maar voor iemand die er regelmatig mee bezig is zal het weinig meerwaarde hebben.

Dingen die ik mis welke de tool een stuk completer zouden maken:

  • Zelf kunnen aangeven wat de primary keywords zijn.
  • Goede suggesties voor andere zoekwoorden (met eventueel hoeveelheden zoekvolumes en concurrentie erbij).
  • Suggesties voor interne links, de interne linkstructuur van een website is erg belangrijk voor SEO en daar word nu geen advies in gegeven.