Het heeft even geduurd, maar er is weer een update geweest van de toolbar pagerank welke Google ons toont. De update heeft 20 januari plaatsgevonden en lang niet elke website ziet een wijziging. Echter zijn er een behoorlijk aantal meldingen van websites die gestegen of gedaald zijn in pagerank.

Pagerank geeft een kleine indicatie van de autoriteit van de website zoals Google deze beoordeeld, dat betekent echter niet dat pagerank een doel op zichzelf zou moeten zijn. Uiteindelijk brengt pagerank namelijk geen extra bezoekers op de website, maar zijn het de rankings die het hem doen.

Toch is het mooi dat Google de toolbar pagerank weer eens heeft geupdate, want het begon erop te lijken dat ze hier vanaf wilden stappen. In het verleden vond er ongeveer elke 3 maanden een pagerank update plaats en deze pagerank update heeft ongeveer 10 maanden op zich laten wachten.

De pagerank van bajaca internet marketing lijkt ongewijzigd, wat enerzijds jammer is want het is een leuke ego-boost. Maar anderzijds is het onbelangrijk, het zorgt niet voor betere rankings (deze groeien gewoon afhankelijk van de online marketing) of meer bezoekers.

Content en rankings doen dat wel.

Persoonlijk kijk ik veel liever naar de meest recente cache-datum van Google als indicator van hoe belangrijk Google de website vind. Websites die Google belangrijk vind bezoeken de spiders namelijk ook vaker.