Zoekmachine optimalisatie valt of staat met de keus van de juiste zoekwoorden. Allereerst moeten de zoekwoorden natuurlijk aansluiten op wat de beoogde doelgroep gebruikt anders vinden ze je nooit. Daarnaast is het belangrijk om te weten hoeveel op de zoekwoorden wordt gezocht en hoeveel concurrentie er is.

Een voorbeeld dat ik bijna altijd gebruik is die van een auto dealer die zijn site optimaal heeft ingericht op het zoekwoord ´auto occassion´. Stel de site van deze auto dealer zou hier goed op scoren…  Zijn doelgroep gebruikt deze term nauwelijks, maar denkt in termen als ´tweedehands auto´. Wanneer we kijken naar Google Insights zien we dat hier ongeveer 10x zoveel op wordt gezocht. De auto dealer loopt dus een groot deel van zijn mogelijke klanten mis.

Aan de andere kant wanneer er alleen gekeken wordt naar hoeveel er gezocht word op een zoekwoord is de kans groot dat er zoekwoorden worden gekozen welke veel concurrentie hebben. In zulke gevallen kan het heel lang duren voordat er resultaat zichtbaar is en dat is niet erg efficiënt.

Daarom is het belangrijk vantevoren goed alle informatie op orde te krijgen, zodat je vanuit daar een goede keus kan maken welke zoekwoorden het gaan worden.

Wat is de juiste manier van werken?

In een notendop:

  1. Eerst gaan we brainstormen over welke zoekwoorden belangrijk zijn
  2. Vervolgens breiden we deze lijst flink uit, mbv tools die veel suggesties geven
  3. We zoeken bij verschillende bronnen op hoeveel er wordt gezocht op elk van die zoekwoorden (vergeet geen rekening te houden met periodieke trends)
  4. We bekijken per zoekwoord hoeveel concurrentie er is
  5. Waar staat de site nu al in de rankings?

Aan de hand van deze informatie kan er een goede selectie worden gemaakt met korte termijn doelen en lange termijn doelen. Hiermee kan de internet marketing zo efficiënt mogelijk worden ingezet voor een zo hoog mogelijk ROI.

Hoe beslis jij over de zoekterm selectie?