Yahoo Site Explorer alternatieven

De site explorer van yahoo werd jarenlang door veel online marketeers gebruikt om enigszins inzicht te krijgen in backlink profielen van websites. Deze gaf de backlinks naar de website welke door Yahoo gevonden waren en vanuit hier konden weer analyses gemaakt worden.

Sinds gisteren is echter de yahoo site explorer niet meer beschikbaar. Door de samengang met Bing is er besloten deze informatie niet meer openlijk vrij te geven.

Gelukkig zijn er ook andere partijen waar soortgelijke informatie beschikbaar is, yahoo site explorer alternatieven:

  • ahrefs: een nieuwkomer, maar met veel informatie en overzichtelijk weergegeven.
  • majesticseo: een ‘oude rot’ waarvan de grote database soms niet al te overzichtelijk is.
  • opensiteexplorer: de linkdatabase van seomoz
  • blekko: de slashtag-search engine, deze geeft data mooi overzichtelijk weer maar mist soms wat data.

Google Pagerank Update Januari 2011

Het heeft even geduurd, maar er is weer een update geweest van de toolbar pagerank welke Google ons toont. De update heeft 20 januari plaatsgevonden en lang niet elke website ziet een wijziging. Echter zijn er een behoorlijk aantal meldingen van websites die gestegen of gedaald zijn in pagerank.

Pagerank geeft een kleine indicatie van de autoriteit van de website zoals Google deze beoordeeld, dat betekent echter niet dat pagerank een doel op zichzelf zou moeten zijn. Uiteindelijk brengt pagerank namelijk geen extra bezoekers op de website, maar zijn het de rankings die het hem doen.

Toch is het mooi dat Google de toolbar pagerank weer eens heeft geupdate, want het begon erop te lijken dat ze hier vanaf wilden stappen. In het verleden vond er ongeveer elke 3 maanden een pagerank update plaats en deze pagerank update heeft ongeveer 10 maanden op zich laten wachten.

De pagerank van bajaca internet marketing lijkt ongewijzigd, wat enerzijds jammer is want het is een leuke ego-boost. Maar anderzijds is het onbelangrijk, het zorgt niet voor betere rankings (deze groeien gewoon afhankelijk van de online marketing) of meer bezoekers.

Content en rankings doen dat wel.

Persoonlijk kijk ik veel liever naar de meest recente cache-datum van Google als indicator van hoe belangrijk Google de website vind. Websites die Google belangrijk vind bezoeken de spiders namelijk ook vaker.

Blekko: zoekmachine en SEO tool

Blekko is een nieuwe zoekmachine met veel potentie. Nu is dat natuurlijk iets dat bij elke launch van een nieuwe zoekmachine wordt gezegd, dus de vraag is: wat maakt Blekko speciaal?

Allereerst is Blekko heel open in hoe de resultaten worden opgebouwd. Andere zoekmachines, zoals Google en Bing, geven juist heel weinig informatie over hoe de resultaten worden opgebouwd.

Het tweede punt dat Blekko speciaal maakt is dat de mogelijkheid bestaat om de resultaten aan te passen. Dit gebeurd d.m.v. zogenaamde slashtags.

Blekko is alleen op dit moment nog in Beta en je kan er alleen gebruik van maken wanneer je een invite hebt. Deze kan je eenvoudig verkrijgen door ernaar te vragen op twitter of facebook of door te reageren in de comments. Wij hebben namelijk ook nog een aantal invites.

Laten we kijken wat voor mogelijkheden er allemaal geboden worden. Wanneer er een zoekopdracht gedaan is zien we onder elk zoekresultaat de volgende teksten staan: tag seo links cache ip spam
blekko result

Door op tag te klikken kan je dit resultaat aan een specifieke tag toevoegen. Dit kan je later weer als slashtag gebruiken om een zoekresultaat te filteren, maar over de slashtags verderop in de post meer.

Wanneer je op seo klikt krijg je allemaal data m.b.t. zoekmachine optimalisatie. Zo krijg je bijvoorbeeld te zien waar alle backlinks vandaan komen.
blekko seo countries backlinks

Op dezelfde manier kan je zien hoe de linktekst verdeling zit en zijn er nog andere tabbladen met andere informatie over bijvoorbeeld duplicate content, of diepgaandere informatie over de backlinks.

De links-link op de resultaten pagina leid ook naar een diepgaandere analyse van de backlinks van een website, handig om te bekijken welke links de concurrenten allemaal hebben. De link naar cache laat een gecachte versie van de pagina zien op dezelfde wijze als Google toont.
De ip-link is een nieuwe zoekopdracht naar het ip waarbij in de resultaten alle domeinen worden getoond welke op dat bewuste ip adres staan.

Wanneer je op spam klikt wordt die pagina als spam aangemerkt en zal die pagina nooit meer naar boven komen in een zoekopdracht welke je uitvoert.

Je kan ook zien hoe ze de rankings hebben gesorteerd door aan een zoekopdracht de slashtag /rank toe te voegen.
blekko SERP slashtag /rank

(klik op de afbeelding om hem te vergroten)

Je kan zien dat er voor elk woord in de zoekopdracht apart bekeken wordt wat de relevantie is, of het woord voorkomt in het domein, in de anchortekst van backlinks, in de titel en/of in de URL. Hieruit wordt een totale relevantie opgebouwd welke vervolgens de volgorde bepaald.

Behalve de slashtag /rank zijn er nog veel meer slashtags welke je kan gebruiken. Zo zijn er bijvoorbeeld de slashtags /date om de nieuwste resultaten bovenaan te plaatsen en /blog om enkel webblogs in de resultaten weer te geven. Wanneer er gezocht word op slashtags is er te zien dat er al honderden verschillenden zijn die gebruikt kunnen worden.

Behalve de vele slashtags die er al zijn bestaat ook de mogelijkheid om je eigen slashtags te maken of om meerdere slashtags te combineren.

Stel je wilt alle nieuwe links die concurrent A krijgt ontvangen om ze te proberen te kopiëren of als inspiratie dan kan je de zoekopdracht http://www.concurrentA.nl/ /link /date uitvoeren, wanneer je vervolgens de RSS feed gaat volgen krijg je automatisch alle nieuwe links binnen.

Voor de seo specialist biedt deze nieuwe zoekmachine dus een legio een mogelijkheden en ook voor anderen biedt deze zoekmachine meer dan bijv. Google

Welke mogelijkheden zien jullie om Blekko te gebruiken?

Content Optimalisatie

Het optimaliseren van de content van een website. Hoe gaat dat eigenlijk? Een paar maanden terug is Scribe SEO gelanceerd dat hierbij zou moeten helpen. Ook werd mij door een klant om hulp gevraagd hierbij.

Omdat veel mensen niet weten hoe ze de content van een website het best kunnen optimaliseren heb ik deze guide gemaakt.

Bij het optimaliseren van de content van een pagina wordt vaak alleen maar gedacht aan de hoofdzoekterm, maar er zijn 3 punten waar je op kan optimaliseren, namelijk:

– Zoektermen waar de focus op ligt
– Zoektermen waar geen focus op ligt
– Ondersteuning van andere pagina’s

1. Zoekterm(en) waar de focus op ligt

Wanneer website optimalisatie wordt afgenomen wordt er altijd eerst een uitgebreid zoektermen onderzoek gedaan om de juiste zoektermen uit te kiezen en deze toe te wijzen aan de meest geschikte pagina’s binnen de website.

Laten we er even vanuit gaan dat dit reeds gedaan is. Voor deze pagina zou dit bijvoorbeeld de zoekterm “content optimalisatie” kunnen zijn.
Wanneer dit nog niet gekozen is kunnen hier verschillende tools voor worden gebruikt.

Stel dat we deze pagina willen optimaliseren voor content optimalisatie, wat is dan belangrijk?
– De zoekterm moet voorkomen in de titel van de pagina
– De zoekterm willen we het liefst ook in een heading tag plaatsen
– De zoekterm (en liefst een paar synoniemen) moeten een aantal maal terugkomen in de content

Dit is de basis van SEO. Zorg ervoor dat een pagina zo relevant mogelijk is voor een bepaalde zoekterm.

De titel van de pagina is het meest belangrijke element hierin en de woorden vooraan de titel geven het meeste waarde door. Dus we willen de zoekterm het liefst zo ver mogelijk naar voren plaatsen.

De heading tag staat bovenaan de tekst als soort van titel en daar hebben we de zoekterm ook in verwerkt. Hierbij is aan te merken dat h1 heading tags meer waarde doorgeven dan lagere nummers.

De zoekterm zelf staat al een aantal maal in de tekst. Vaak wordt er gesproken over keyword density, oftewel hoeveel procent van de woorden is de zoekterm.

Keyword density is echter geen rankings-factor. De zoekterm moet wel een aantal maal op de pagina voorkomen, maar de hoeveelheid is niet van levensbelang.
Teveel zorgt er wel voor dat zoekmachines kunnen denken dat je aan het keyword stuffen bent en dat wil je voorkomen.

Zelf kijk ik altijd naar de tekst en highlight het zoekwoord zodat ik duidelijk kan zien hoevaak deze er staat. Op deze manier kan je zelf makkelijk zien of de hoeveelheid goed is.

Synoniemen kan je makkelijk vinden door deze aan Google zelf te vragen. Zo kan ik synoniemen van content vinden door de zoekopdracht: ~zoekterm -zoekterm
Voor content is dit knowledge, document en contents. En een synoniem van optimalisatie is optimaliseren.

2. Zoektermen waar de focus niet op ligt.

Behalve de hoofdzoekterm(en) staan er natuurlijk meer woorden waar mogelijk een rankings op behaald kan worden. Dit kunnen de synoniemen zijn, maar ook zoektermen waar je zelf nog niet aan gedacht had.

Als je een reeds bestaande pagina aan het optimaliseren bent kan je in de statistieken kijken waar bezoekers allemaal op binnenkomen.

Als het een nieuwe pagina is kan je de tekst in een tekst analyser stoppen. Je krijgt dan verschillende keyword density’s te zien van alle combinaties van woorden.
Door hier doorheen te kijken kan je zo een leuk secundaire zoekterm spotten. Als je deze potentiële zoekterm eerst weer door de verschillende keyword tools gooit om te zien of er interessantere zoektermen zijn kan je vervolgens de pagina hier ook enigszins op optimaliseren.

Het optimaliseren op een secundaire zoekterm gaat net anders dan op een primaire zoekterm. Zo staat het meestal vreemd als je deze ook in de titel toevoegd. Wel kan je ervoor kiezen om de secundaire zoekterm in een heading tag te plaatsen.
Meerdere heading tags is over het algemeen namelijk geen probleem.
Daarnaast stond de secundaire zoekterm al een paar maal in de tekst en kan je even kijken of je hem nog vaker wilt toevoegen.

3. Ondersteuning voor andere pagina’s

Vrijwel elke pagina heeft een waarde en een gedeelte van deze waarde kan hij doorgeven aan andere pagina’s door daar een link naartoe te plaatsen.
In eerste instantie zijn links bedoeld voor gebruikers, zodat deze makkelijk aanverwante pagina’s kunnen vinden. Door deze links de juiste anchor tekst te geven kunnen ze echter meer relevantie doorgeven, waardoor een pagina makkelijker scoort.

Wanneer je dus een nieuwe pagina aan het maken bent, bedenk je dan welke aanverwachte pagina’s voor bezoekers interessant kunnen zijn en neem een link op (van binnen de tekst) naar die pagina met de juiste anchor tekst. Aan het begin van deze pagina kan je zien dat ik dat ook doe.

Andersom kan je ook kijken welke zoektermen je net niet hoog genoeg op scoort en eigenlijk net een duwtje nodig hebt. Vervolgens zoek je binnen je eigen site welke pagina’s Google het meest belangrijk vind op aanverwachte zoekopdrachten en van daaruit kan je links gaan plaatsen. Hierdoor stijgt de waarde en relevantie van die pagina wat net dat beetje extra kan zijn.

Als ik voor deze pagina zou willen kijken op welke pagina ik dan links zou moeten plaatsen zou ik deze en deze zoekopdracht uitvoeren om dan op de bovenste resultaten te kijken of ik een link kan toevoegen naar deze pagina.

Vraag jezelf bij het plaatsen van interne links altijd af:
– Heeft een bezoeker er wat aan?
– Gebruik ik een goed omschrijvende anchor tekst zodat het voor de bezoekers duidelijk is en er goede relevantie wordt doorgegeven voor zoekmachines?

En plaats de link het liefst vanuit de tekst aangezien Google verschillende delen van de pagina kan ontleden en deze links het meest kracht doorgeven.

Op deze manier is het optimaliseren wij de content van nieuwe en van bestaande pagina’s, zodat ze relevant zijn voor zoekmachines.

Online 1 April grappen

kikkerVandaag is het weer 1 april en zoals altijd vliegen er dan weer 1 april grappen in het rond. Online is het niet anders en zijn er veel websites welke grappen uithalen.

Van een aantal van de mooiste die ik ben tegen gekomen wil ik jullie natuurlijk niet onthouden, dus hier een opsomming:

Problogger

Problogger heeft zijn website verkocht aan Google

Google Animal Translate

Google UK heeft een Android applicatie gemaakt waarmee je geluiden van bepaalde diersoorten kan vertalen naar het Engels.

Youtube

Youtube heeft de mogelijkheid toegevoegd om filmpjes in ascii te bekijken, waardoor het hun $1 per minuut bespaard aan dataverkeer. Goed voor het milieu en voor youtube’s portemonnee . Bekijk bijvoorbeeld dit filmpjes: Do The Cosmonauty

Starbucks

Starbucks heeft goed naar de klanten geluisterd en meer bekermaten gemaakt, voor de personen met meer of juist minder dorst. De Plenta™ en de Micra™, komende herfst in de V.S. en Canada in de winkels.

Trainsignal

Trainsignal heeft een trainings-cursus gemaakt voor de toekomst van computers: Windows 3.1.
16 VHS videobanden, 48 dubbelzijdige cassettebandjes, overhead projector sheets en binnenkort laser-disc.

Wikipedia

Wikipedia heeft vandaag als featured article een artikel over wife selling.

Google Romance

Google heeft zijn zoekfunctionaliteiten uitgebreid naar het romantische vlak. ben je op zoek naar je ‘soulmate’? Vind hem of haar nu met Google Romance.

Dat niet alle 1 april grappen goed lukken valt te zien bij de volgende 2 ‘grappen’:

MSI

MSI heeft alle forumgebruikers gemaild met de mededeling dat ze genoeg hadden van het herhalen van de informatie uit de producthandleiding. Ze waren echter een week te vroeg met de mailing.

Google Jail

Google wilde gevangen van goede internet verbindingen voorzien, maar de 1 april grap lekte eerder uit.

Hebben jullie nog andere mooie of mislukte 1 april grappen langs zien komen, schroom niet en post ze hieronder!

301 redirect vermindert Pagerank

Een 301 permanent server redirect wordt al jaren gebruikt om aan te geven dat een bepaalde pagina permanent verplaatst is naar een andere locatie.

Vanuit het oog van zoekmachines betekent dit dus dat de waarde van de oude locatie dient te worden doorgegeven naar de nieuwe locatie. Ideaal wanneer er bijvoorbeeld een migratie naar een nieuwe domeinnaam plaatsvind.

Echter heeft Matt Cutts in een interview door Eric Enge aangegeven dat er toch een stukje pagerank verloren gaat:

Eric Enge: Matt confirmed that this is in fact the case. There is some loss of PR through a 301 redirect.

Dat betekent dat niet alle waarde van de oude locatie wordt meegenomen naar de nieuwe locatie. Een gedeelte van de waarde is echter altijd nog beter dan helemaal niks, dus het gebruik van 301 redirects bij een migratie is nog steeds aanbevolen.

Scribe SEO Review

Half Februari werd de tool Scribe SEO gelanceerd. In eerste instantie een wordpress plugin die helpt bij het optimaliseren van de content voor zoekmachines.

Later zullen ook versies beschikbaar worden welke niet voor wordpress zijn, maar voor andere software (binnenkort in MS Word, Joomla, Drupal en Moveable Type).

Het instaleren van de plugin is zoals altijd in wordpress heel eenvoudig. Uploaden via de FTP of even zoeken via het add new plugin gedeelte in het admin gedeelte van wordpress.

Vervolgens de plugin activeren. Er wordt gevraagd om een API-key, deze heb ik al enige tijd in mijn email staan dus kopiëren en plakken.

Met de gratis account staat er dat ik 10 evaluaties per maand kan doen, indien er meer noodzakelijk zijn zal ik maandelijks moeten betalen. Prijzen kunnen op de website van Scribe SEO gevonden worden.

Ik krijg de melding dat de plugin nog niet werkzaam is omdat wij niet gebruik maken van één van de benodigde themes of plugins. All in one SEO pack (of een populair theme zoals Thesis) is namelijk noodzakelijk.

Hier maken wij echter gebruik van Platinum SEO Pack wat ook een veelgebruikte plugin is, beetje jammer dat deze niet ondersteund wordt. Echter instaleer ik All in one SEO Pack er ook bij en de plugin werkt, nu kan het echte testen beginnen.

Als ik op add new post klik zie ik rechtboven een blok van Scribe Content Optimizer. Hierin staan nu de volgende 3 teksten:

  • Custom Title Tag Required
  • Meta Description Required
  • Content Required

Vrij logisch aangezien er nog niks in staat. Aangezien ik tot nu toe alles in kladblok heb getyped kopieer ik alles dus maar even naar wordpress.

Nu staat er:

  • Title Tag Ready
  • Meta Description Ready
  • Content Ready

Met daaronder een knop “Analyse”. Als er op deze knop geklikt wordt gaat de plugin analyzeren en dat duurt ongeveer 5 seconden en we krijgen het volgende scherm te zien.

seo score
seo score

Van de waarschuwingen in de afbeelding kan ik ze beide negeren. De hoeveelheid tekst (welke te weinig zou zijn) is namelijk tot wanneer ik op de analyze-knop klikte en de review is nog niet begonnen.
De tweede waarschuwing is dat er nog geen links in het artikel staan. Aangezien ik direct de tekst uit kladblok heb gekopieerd had ik de links nog niet toegevoegd, dus ook deze waarschuwing is nog voor niks.

Op het tweede tabblad – keyword analysis – zien we het volgende.

keyword analysis
keyword analysis

Hier is te zien dat de tool kijkt naar welke woorden het meest voorkomen en of ze in de titel en meta description voorkomen.

Als we het niet eens zijn met deze gekozen zoektermen krijgen we in het volgende tabblad – Change Keywords – advies over hoe meer of minder nadruk te leggen op de zoektermen. Er kan jammergenoeg niet handmatig worden aangegeven wat de primaire zoektermen zijn.

In het 4e tabblad – Tags – worden suggesties gegeven om als tags toe te voegen in de blog. Hier staan eigenlijk alle woorden die de tool ook als keywords aangaf plus nu het woord “vans”. Aangezien deze post in het Nederlands is en niet in het Engels (waar de tool voor gemaakt is) is deze suggestie niet erg relevant.

Vervolgens zien we in het 5e tabblad – SERP – hoe het resultaat eruit zal zien in de Search Engine Results Page.

serp
serp

Opzich weinig speciaals, maar altijd handig om het nogmaals door te lezen. De 2e zin van de meta description ga ik veranderen naar “Wij hebben een review gemaakt voor u.” Om de leesbaarheid te verbeteren en iets meer gericht op een hogere clik-through-ratio.

Dan staat er op het laatste tabblad – SEO Best Practices – nog een uitleg van aspecten welke belangrijk zijn bij het optimaliseren van de content en een begrippenlijst.

Nu de post redelijk klaar is wil ik even kijken of er scores zijn verandert, dus ik klik nogmaals op analyze. Doordat het aantal woorden nu een flink stukje meer is denkt de tool dat andere zoektermen primary keywords zijn geworden. Namelijk ‘het’. Hierdoor krijg ik de waarschuwing dat er geen primary keywords in de titel staan.

Ook een waarschuwing dat de keyword density (percentage dat een woord voorkomt tov de complete tekst) van het woord ‘het’ te hoog is.

tweede seo score
tweede seo score

Al met al een leuke tool voor mensen die weinig of geen kennis van internet marketing hebben, maar voor iemand die er regelmatig mee bezig is zal het weinig meerwaarde hebben.

Dingen die ik mis welke de tool een stuk completer zouden maken:

  • Zelf kunnen aangeven wat de primary keywords zijn.
  • Goede suggesties voor andere zoekwoorden (met eventueel hoeveelheden zoekvolumes en concurrentie erbij).
  • Suggesties voor interne links, de interne linkstructuur van een website is erg belangrijk voor SEO en daar word nu geen advies in gegeven.

Link spam melden

Er zijn veel methoden om het aantal backlinks naar een website te vergroten. Eén van de minder geoorloofde methoden is link spam.

Bij link spam wordt over het algemeen een geautomatiseerde tool gebruikt welke bijvoorbeeld een post doet op veel forums of commentaar geeft op een blog. Doordat dit geautomatiseerd gebeurd kan er zonder dat het veel tijd kost snel veel links geplaatst worden.

Een andere methode van link spam is door links te kopen om het aantal links te vergroten.

Deze links zijn echter meestal ongewenst en voegen geen extra waarde toe aan de pagina waar deze geplaatst worden.

Om deze reden (en omdat dit bewust wordt gedaan om zoekmachines te beïnvloeden voor betere rankings) is dit tegen de richtlijnen van zoekmachines.

In het algoritme van bijvoorbeeld Google worden veel van deze links dan ook automatisch herkend en deze geven vervolgens geen waarde door. Echter worden lang niet alle links welke gespamd worden herkend.

Sinds vandaag is het bij Google mogelijk om websites aan te geven waarvan jij denkt dat deze link spam toepassen.

Ga naar:

https://www.google.com/webmasters/tools/spamreport

en vertel ze over de website die link spam lijkt te gebruiken. Gebruik in de tekstveld in ieder geval het woord “linkspam” zodat het duidelijk is waar het over gaat.

Op deze manier probeert Google hun zoekresultaten continu te verbeteren.

Page title optimaliseren

Wanneer we naar on-page zoekmachine optimalisatie kijken is de page title het meest belangrijke element van een webpagina.

De page title:

  • Deze is zichtbaar bovenin de browser en op de tabbladen.
  • In de zoekresultaten van zoekmachines worden de titels getoond.
  • De page title is het belangrijkste element van een pagina voor zoekmachines.

Dit betekent dat we de zoekterm waar we op willen ranken in deze titel moeten verwerken om de pagina zo relevant mogelijk te maken en een goede positie in zoekmachines mogelijk te maken. Nou kunnen we natuurlijk gewoon als title het volgende gebruiken:

<zoekterm> – <bedrijfsnaam>

Voor deze pagina zou dat dan zijn:

Page title – BajaCa

Echter doen we dan niks met het feit dat de titel ook in de zoekresultaten te zien is. Aangezien het doel is om zoveel mogelijk relevante bezoekers op de website te krijgen is dit natuurlijk geen ideale situatie.

We willen de titel gebruiken om zoveel mogelijk bezoekers te krijgen, dus moet deze de mensen aantrekken. Dit kan op verschillende manieren, er kan een vraag gesteld worden (zoals bij deze pagina) of er kan een belangrijk voordeel gemeld worden (bijvoorbeeld “gratis verzending” voor een webshop).
Een veel gebruikte strategie is om op de emotie van mensen in te spelen (bijvoorbeeld “7 manieren om 7kg in 7 dagen kwijt te raken”).

Welke page title het best werkt verschilt per branche en per bezoeker, vandaar dat het verstandig is om te testen wat het best werkt.

Om dit te testen kan er het best gebruik gemaakt worden van adverteren in zoekmachines, door in google of in yahoo verschillende titels te testen kan je eenvoudig zien welke titel de beste click-through-rate (CTR) heeft en daarmee het meest bezoekers oplevert.

Door gebruik te maken van adverteren in zoekmachine is er snel te zien welke titel het best werkt, zonder dat dit invloed heeft op andere factoren (zoals de positie in de zoekmachines).
Het enige nadeel is dat de titel in Google Adwords slechts gebruik gemaakt mag worden van 25 karakters. In Yahoo Search Marketing kan er al een titel van 40 karakters gebruikt worden.

Aangezien korte titels vaker compleet gelezen worden, en zodoende over het algemeen voor een hogere CTR zorgen, en aangezien zoekmachines lange titels afkappen heeft deze beperking een positieve invloed op het eindresultaat.

Samenvattend: In de page title wil je de zoekterm verwerken en je wilt meerdere titels testen om de hoogste CTR te behalen. Zo ben je zo relevant mogelijk voor de zoekterm, zodat je een hoge ranking krijgt en gebruik je een pakkende titel om zoveel mogelijk relevant bezoek op je website te krijgen.

Microsoft Bing Visual Search

Microsoft heeft net Visual Search geïntroduceerd. Er is veel meer mee mogelijk dan met Universal Search van Google, maar het best kan je dit gewoon zelf bekijken.

Bekijk onderstaande video om een idee van de mogelijkheden te krijgen.

Aangezien het nu in Nederland nog niet beschikbaar is gesteld kan je nog niet alle mogelijkheden zien, maar je kan al wel een idee krijgen als je gebruik maakt van een proxy.

Persoonlijk ben ik onder de indruk, wat vind jij ervan?