Google Caffeine

Google update zijn algoritmes vrij vaak. Binnenkort gaan ze dit weer doen, maar nu pakken ze het compleet anders aan dan normaal. Nu kan je de update namelijk vantevoren testen en is er de mogelijkheid om feedback te geven.

Via http://www2.sandbox.google.com kan er gebruik gemaakt worden van het nieuwe algoritme. Dit is echter de variant Google.com, de Nederlandse variant (Google.nl) kunnen we nog niet testen met het nieuwe algoritme.
Wel kunnen we de resultaten van Google Caffeine vergelijken met de resultaten uit Google.com, maar in eerste instantie zijn er geen grote verschillen te zien. Uit de verschillen die er wel te zien zijn kunnen we in elk geval afleiden dat de waardetoekenning van pagina’s is verandert.

Wanneer we met behulp van “site:” gaan zoeken kunnen we zien wat er intern is veranderd qua waardetoekenning. Hier valt op dat er bij sites welke al redelijk wat autoriteit hebben opgebouwd er weinig verandert, maar dat er bij sites die nauwelijks autoriteit hebben veel meer verschuifd.
Hieruit zouden we kunnen afleiden dat de waardetoekenning van interne links is gewijzigd, aangezien deze sites nauwelijks links uit externe bronnen hebben.

Onze indruk is in elk geval dat Google weer beter is geworden in het herkennen van de kwaliteit van de links. Pagina’s die overal een link vandaan hebben (zoals contact- of offertepagina’s) zijn namelijk gedaald (t.o.v. andere pagina’s van dezelfde site) in het nieuwe algoritme bij websites met lage autoriteit.

Daarnaast word er van verschillende kanten gemeld dat facebook profielen beter zouden ranken dan zij in het verleden deden.

Wat echter de exacte wijzigingen zijn weten we nu nog niet. Wat we wel weten is dat wij het in de gaten houden.

Welke wijzigingen vallen u op wanneer u zoekt m.b.v. Google Caffeine?

Natuurlijke link building stimuleren

Om te ranken zijn links van andere sites nodig. Maar hoe krijg je deze links?

Als het goed is is er een natuurlijke groei in links. De links die anderen uit zichzelf plaatsen naar jou website, zonder dat je daar zelf om gevraagd hebt. Deze links zijn waar zoekmachines hun algoritme op hebben gemaakt en zodoende de links die het best zijn in de ogen van de zoekmachines.

We willen deze natuurlijke link building stimuleren. Hierbij moeten we eerst kijken hoe dit proces eruit ziet:

  1. Iemand komt op de website
  2. Die persoon vindt de pagina interessant
  3. De persoon linkt naar jouw pagina

Elk van deze drie stappen willen we optimaliseren voor een maximaal resultaat. Hoe meer bezoekers er op de site komen hoe groter de kans dat iemand een link plaatst Maar als we nou eerst gaan kijken wie allemaal in de bewuste markt actief linkt naar andere websites en we deze personen onze website kunnen laten bezoeken is de kans op een link al veel groter.

Hoe komen we erachter wie actief linkt?
Ga blogs binnen de markt volgen, zoek op twitter, hyves en linkedin naar actieve mensen uit de markt en bevriend ze. Volg de updates van deze mensen eerst, zodat je weet waar zij het over hebben en ga dan actief meediscusiëren. Bouw een relatie met deze personen op zodat zij weten dat jij er bent en kennis van zaken hebt.

Zodra je een goede relatie met deze mensen hebt kan je ze leiden naar jou website. Vraag bijvoorbeeld hun mening over een artikel dat je hebt gemaakt of refereer aan jouw blogpost in een comment op hun blog.

link building puzzel

Vervolgens moeten ze de pagina wel interessant genoeg vinden om naar te linken, dus moeten we dit van tevoren in orde hebben.

Hoe doen we dit? Dit is vooral afhankelijk van de inhoud van de pagina.
Geeft de pagina antwoord op een vraag die vaak gesteld wordt? Zit er humor in? Staan er onderzoeksresultaten vermeld die interessant zijn? Gaat de inhoud over een discussie die actueel is?

Er zijn veel verschillende invalshoeken om de pagina interessant te maken om naar te linken.

Een afbeelding die erbij past maakt de pagina bijvoorbeeld ook een stuk aantrekkelijk om te lezen, waardoor de kans op een link weer groter wordt. Elke stukje van de puzzel werkt hieraan mee.

Naast de inhoud van de pagina is ook de relatie met de andere persoon erg belangrijk.

Stel je hebt recent op twitter een discussie met iemand had en hebt besloten een blogpost over dat onderwerp te maken. Als je dan de ander hiervan op de hoogte stelt is de kans groot dat deze persoon hierop reageert. Wanneer dit via een blogpost van die persoon gaat betekent dit vaak een extra link.

Wanneer een comment op een ander blog de ander een idee geeft voor een nieuw artikel bestaat wederom de kans dat deze persoon naar jouw website linkt in dit artikel.

De twee belangrijkste aspecten van linkbuilding zijn dan ook:

  • De inhoud van de bewuste pagina
  • De relatie die je onderhoud met andere webmasters

En zo gaat natuurlijke link building dan ook voornamelijk om het opbouwen van relaties en je website (welke interessant moet zijn) onder de ogen brengen van de mensen die regelmatig linken.

hoe kies je de beste zoekwoorden?

Zoekmachine optimalisatie valt of staat met de keus van de juiste zoekwoorden. Allereerst moeten de zoekwoorden natuurlijk aansluiten op wat de beoogde doelgroep gebruikt anders vinden ze je nooit. Daarnaast is het belangrijk om te weten hoeveel op de zoekwoorden wordt gezocht en hoeveel concurrentie er is.

Een voorbeeld dat ik bijna altijd gebruik is die van een auto dealer die zijn site optimaal heeft ingericht op het zoekwoord ´auto occassion´. Stel de site van deze auto dealer zou hier goed op scoren…  Zijn doelgroep gebruikt deze term nauwelijks, maar denkt in termen als ´tweedehands auto´. Wanneer we kijken naar Google Insights zien we dat hier ongeveer 10x zoveel op wordt gezocht. De auto dealer loopt dus een groot deel van zijn mogelijke klanten mis.

Aan de andere kant wanneer er alleen gekeken wordt naar hoeveel er gezocht word op een zoekwoord is de kans groot dat er zoekwoorden worden gekozen welke veel concurrentie hebben. In zulke gevallen kan het heel lang duren voordat er resultaat zichtbaar is en dat is niet erg efficiënt.

Daarom is het belangrijk vantevoren goed alle informatie op orde te krijgen, zodat je vanuit daar een goede keus kan maken welke zoekwoorden het gaan worden.

Wat is de juiste manier van werken?

In een notendop:

  1. Eerst gaan we brainstormen over welke zoekwoorden belangrijk zijn
  2. Vervolgens breiden we deze lijst flink uit, mbv tools die veel suggesties geven
  3. We zoeken bij verschillende bronnen op hoeveel er wordt gezocht op elk van die zoekwoorden (vergeet geen rekening te houden met periodieke trends)
  4. We bekijken per zoekwoord hoeveel concurrentie er is
  5. Waar staat de site nu al in de rankings?

Aan de hand van deze informatie kan er een goede selectie worden gemaakt met korte termijn doelen en lange termijn doelen. Hiermee kan de internet marketing zo efficiënt mogelijk worden ingezet voor een zo hoog mogelijk ROI.

Hoe beslis jij over de zoekterm selectie?

Bing de nieuwe Google?

De beta van Bing (de nieuwe zoekmachine van Microsoft) is sinds kort toegankelijk. Via www.bing.com is hij te vinden.

In het verleden werd gemeld dat de zoekmachine Kumo zou gaan heten en dat Microsoft $80 tot 100 miljoen stopt in de promotie van deze zoekmachine.

Maar het gaat uiteindelijk natuurlijk om de resultaten die Bing levert en die vallen nog enigszins tegen vergeleken met Google, aangezien live.com wordt geredirect naar bing.com kunnen we ook niet vergelijken met de eerdere zoekmachine van Microsoft.

Er wordt wel een nieuwe interface geboden welke het gebruiksgemak aanzienlijk verhoogt. Aan de linkerkant staan verwante zoekopdrachten waardoor er makkelijk een ‘betere’ vervolgzoekopdracht plaats kan vinden, echter is dit voor veel nederlandse resultaten nog niet zichtbaar. Ook staat er soms de zoek-historie waardoor je eerdere resultaten makkelijker terug kan vinden.

Al met al wel een verbetering van de oude zoekmachine Live met een aantal goede features, maar voor ons nog geen reden genoeg om minder te ‘googlen’.

Microsoft Kumo

Hier in Nederland gebruikt zo ongeveer iedereen Google. Andere zoekmachines zoals Yahoo en Microsoft Live kennen de meeste mensen niet eens.

Natuurlijk zijn er wel continu andere zoekmachines die verbeterd te werk gaan en proberen te groeien in marktaandeel. Zo is recent WolframAlpha de lucht in gegaan, met een ‘computational knowledge engine’.

Van Microsoft wordt verwacht dat ze volgende week hun vernieuwde zoekmachine genaamd Kumo lanceren. Om hun marktaandeel met Kumo te vergroten moeten ze wel iets vernieuwends bieden.

Wat biedt Microsoft Kumo? Volgens de Wall Street Journal is het ontworpen om de zoekresultaten beter te organiseren en zodoende het zoeken makkelijk te maken Dit is te zien op onderstaande screenshot van Kumo.

microsoft kumo

Zeker kunnen we hier niet over zijn aangezien Microsoft hier nog niks vrijlaat. Maar dat er met iets soortgelijks getest word is al eerder gezien.

live

Wij kunnen in elk geval niet wachten om het te testen.
Wat denken jullie? Zal Microsoft met Kumo een kans maken om marktaandeel van Google af te pakken?

SEO Marketing

Bij SEO marketing, (seo staat voor search engine optimization, zoekmachine optimalisatie) denken de meeste mensen aan hoge rankings voor belangrijke zoektermen, maar dat is uiteindelijk niet waar het om gaat.

Uiteindelijk gaat het erom dat de eigenaar van de website zijn doel bereikt en of dat nou een product verkopen is, de naamsbekendheid vergroten of iets heel anders; de aspecten die belangrijk zijn blijven hetzelfde.

Je wilt alles zo optimaal mogelijk inrichten om dat doel te bereiken. Wanneer we een gemiddeld traject volgen uit een zoekmachine kennen we de volgende stappen:

  1. De zoekopdracht in de zoekmachine
  2. De selectie van welke website in de zoekresultaten bezocht gaat worden, gevolgd door de klik
  3. De scan van de website, vind de bezoeker wat hij zoekt of moet hij verder zoeken? Eventueel gaat hij terug naar stap 1
  4. Een conversiemoment

Onder SEO marketing wordt vaak alleen de eerste twee stappen verstaan en deze gaan we nu ook bespreken.

Allereerst is het zeer belangrijk voor welke zoekwoorden u gevonden wilt worden in zoekmachines. Belangrijke aspecten hierbij zijn:

  • Hoe vaak wordt er gezocht op een zoekterm?
  • Hoeveel concurrentie is er voor de zoekterm?
  • Hoe converteren bezoekers uit de zoekterm?

Als er nauwelijks of niet gezocht wordt levert het dus ook weinig bezoekers op wat natuurlijk resulteert in minder gehaalde doelen. Bij teveel concurrentie kunnen goede posities uitblijven, waardoor er alsnog geen bezoekers uit komen. Wanneer een zoekterm nauwelijks converteert heeft een hoge positie ook weinig behaalde doelen tot gevolg. Dus deze factoren moeten alledrie nauwlettend in te gaten gehouden worden.

Een zoektermen onderzoek is dan ook de basis van SEO marketing!

Laten we ervan uitgaan dat er bepaalde zoekterm is gekozen die voldoende converteert. Om zoveel mogelijk (converterende) bezoekers te krijgen uit de eerste twee stappen zijn er twee dingen belangrijk, een goede positie zodat zoveel mogelijk mensen ons resultaat zien en een tekst welke overhaalt om de website te bezoeken.

De tekst welke Google laat zien is in de meeste gevallende pagina titel en de meta description. Hier kunnen we ervoor zorgen dat onze tekst interesse wekt en meer bezoekers krijgt. Het liefst testen we verschillende varianten om een zo goed mogelijk resultaat te verkrijgen. Een goed gekozen titel met meta description op de 5e plaats kan meer bezoekers krijgen dan een slechte tekst op de 1e plaats.
Natuurlijk is een 1e plaats met een goede tekst het best.

In zoekmachine optimalisatie is dit vaak een punt wat vaak vergeten wordt, terwijl het extreem belangrijk is. SEO marketing is meer dan alleen het zorgen voor goede posities in zoekmachines. Het is ervoor zorgen dat uw internet marketing kanaal beter en efficiënter functioneert.

SEO marketing is alles op elkaar laten aansluiten voor een optimaal resultaat en via deze weg het maximale aantal conversies te behalen. Een goed internet marketing bureau houdt hier overal rekening mee.

nieuw kantoor

Vanaf maandag moeten we afscheid nemen van ons kantoor en een nieuw kantoor verwelkomen.

oude kantoor

oude kantoor

Hier ziet u ons oude kantoor met drie werkplekken, waar we de afgelopen tijd hebben gewerkt.

Dit kantoor gaan we zeker missen want er staat altijd een Audi S8 voor de deur en deze auto geeft ons altijd inspiratie en motivatie. Dus nu moeten we maar een poster van een Audi S8 ophangen 😉

nieuw kantoor 1

nieuw kantoor 1

nieuw kantoor 2

nieuw kantoor 2

Onderstaande afbeeldingen zijn van ons nieuwe kantoor, in hetzelfde pand maar dan een verdieping hoger en een stukje groter. De indeling met bureau’s zoals deze nu te zien is is natuurlijk niet hoe het gaat blijven.

Er komt nog een bureau bij (zodat we met zijn vieren kunnen werken) en er word geschoven met de plaatsen. Hoe het precies komt te staan is voor ons ook nog een verassing.

We zijn in ieder geval blij met de mogelijkheden die deze uitbreiding met zich meebrengt.

Google keywordtool gewijzigd

De basis van zoekmachine optimalisatie is het kiezen van de juiste zoektermen. Hier zijn voornamelijk de volgende twee aspecten van belang:

  1. Hoeveel zoekvolume is er op een bepaalde zoekterm
  2. Hoeveel concurrentie is er op deze zoekterm

Aan de hand hiervan kan gekeken worden welke zoektermen interessant zijn en genoeg zoekvolume hebben en er kan worden gekeken welke zoektermen realistisch zijn om goede posities in google voor te behalen.

Eén van de tools die veel worden gebruikt om een indicatie te krijgen van het maandelijks zoekvolume is vandaag echter gewijzigd. De Google External Keyword Tool toonde in het verleden het maandelijks geschat zoekvolume. We konden onder andere het geschat zoekvolume van de vorige maand zien en het gemiddeld geschat maandelijks zoekvolume. Vooral omdat de taal en het land op Nederland gezet kunnen worden geeft deze tool veel meer informatie dan andere tools die op de Amerikaanse markt gericht zijn (zoals Wordtracker).

Nu is het echter gewijzigd en kunnen we het geschat gemiddeld maandelijks zoekvolume niet meer inzien, maar krijgen we het geschat wereldwijd maandelijks zoekvolume te zien.

maandelijks-zoekvolume

Dit geeft natuurlijk een veel hoger getal waardoor het lastiger wordt om een zoektermen onderzoek accuraat uit te voeren. Vooral bij woorden welke in andere talen hetzelfde zijn, zoals hotel.
Gelukkig zijn er nog een aantal andere tools welke we gebruiken om een goed totaalbeeld te krijgen. Meer hierover binnenkort.